Home

Wednesday, September 15, 2010

Nasi Goreng Daging with Potato.


Salam and Hello. Ngeee. Pagi tadi entah kenapa , aku teringin nak makan Nasi Goreng Daging with Potato (bersama telur yang di gaul bersama mayonis.) Ngeee. Sebelum ni tak pernah pun mimpi siang macam tu.Heheh.Tapi pagi tadi memang seriously aku macam teringin.Disebabkan aku memang tengah mood memasak sampai hangit eh tak lah , memasak sampai pitam ekekeke. Jadi pagi tadi memang aku buat sendiri lah semua enn? Selalu haramm lah nak buat semua sendiri.Ekekeke. Meh3x,aku kongsi resipi.Mudah,senang dan sedap.Hiks.

Bahan-bahan untuk Nasi Goreng Daging (untuk 1-2 orang makan)
Minyak masak
*Seulas bawang putih
*2-3 ulas bawang merah
*Garam
Gula
Kicap
Cili (suka hati lah ek?atas citarasa masing-masing.Aku guna cili bow?err ..)
Daging yang di potong kecil
Nasi
Sayur jika mahu.

Cara-cara
Mula-mula bahan-bahan yang ditanda [*] di tumbuk dengan lesung batu.
Kemudian panaskan kuali dan bubuh minyak masak.
Setelah kuali sudah panas , masuk kan bahan-bahan yang telah di tumbuk itu.
Setelah nampak sedikit kekuningan dan garing , masuk kan daging yang dipotong kecil atau di cincang halus.
Kemudian , setelah daging telah masak dan lembut , masukkan kicap,cili dan juga sedikit gula.
Setelah itu , masuk kan nasi dan goreng sehingga rata.
Kemudian , sedia untuk di hidang :D
Haa,mudah kan?Memang mudah dan sedap.Resipi ni tercipta setelah aku pernah lapar tengah malam buta sebab aku kaki makan tak hingat dunia.Heh! Jadi terciptalah resipi yang simple tapi lazat! Ohh , potato tu ? Meh aku bagi resipi even sangat lah senang.Heheh.Ini resipi aku lah.Kalau orang lain,tak tahu lah macam mana.Resipi pakai hentam namanya.Hiks.
Potato salad.Salad ke? Heheh.

Bahan-bahan.(untuk 1-2 orang makan)
1-3 biji potato.
2 biji Telur
Mayonis.( ikut citarasa anda.)

Cara-Cara.
Mula-mula kupaskan kulit potato.
Kemudian rebuskan potato dan telur ke dalam air di atas dapur sehingga masak.
Setelah masak , potong potato mengikut citarasa anda , tapi aku buat dadu je.Senang sikit.
Lepas itu , lenyek kan atau hancurkan eh? hahaha. Okay lenyekkan telur itu.
Then , gaulkan telur yang telah dilenyek bersama dengan potato yang dipotong dadu bersama dengan mayonis.Ikut suka hati kauorang nak letak banyak mana mayonis tu.Jangan banyak sangat.Takut manis sangat pulak.Tapi kalau sikit sangat errmm , takut tak sedap pulak.
Haa, boleh jugak kalau nak tambah black pepper sebagai menambah rasa.Hee.Tapi aku tak letak pun T_T
Kemudian sedia untuk dihidang bersama dengan nasi goreng =)

Haa,dah tahu resipi kan?Apa lagi uolsss..try lah :D Gerenti sedap hingga menjilat jari kaki eh..ibu jari..HEHEHE. Itu je nak share :D Nanti aku update lagi k? :D


No comments: